Om Skæring Skole

Skoleleder Anne Schwartz: "Vi tager udgangspunkt i den enkeltes og de fælles muligheder og styrker og udvikler krop, hjerte og hjerne. Vi danner og uddanner bæredygtige børn og har som ambition, at de vokser op som livsduelige verdensborgere, der kan hvile i sig selv, har udsyn og er klædt på til den virkelighed, vi møder."

Skoleleder Anne Schwartz i sol nærbillede

Nøgne fakta

Skæring Skole har tre-fire spor på hver årgang med tilsammen 850 elever fordelt på 42 klasser fra 0.-9. årgang samt 10 specialklasser fra 3.-10. årgang. Omkring 300 elever går i SFO. De store elever har en klub. Skolen har typisk cirka 130 fastansatte medarbejdere. (Opdateret august 2023.)

Himmel og hav

Alle nyder vi godt af skolens fantastiske omgivelser: Tæt på vandet, masser af frisk luft og høj himmel. Udearealer så langt øjet rækker. Her er rigtig god plads til at bruge kroppen i løbet af dagen. Bevægelse har altid stået højt på dagsordenen hos os.

August 2022 - af Masseen Meyer, lærerFoto: Lærer Jeppe Marseen Meyer, 2022

Traditioner

Morgensang flere gange om ugen for 1.-6. årgang, gode årlige traditioner og venskabs-klasser mellem store og små er med til at gøre noget helt særligt for vores fællesskab. Og så har vi vores egen skolesang!

Fællesskab

Vi har et ønske om at danne ambitiøse og handlekraftige børnefællesskaber. På de yngste årgange er der især fokus på at styrke det at være en del af fællesskabet, og på de ældste årgange er der især fokus på at udvikle individuelle styrker/mod/robusthed i de etablerede fællesskaber. Vores madordning og det daglige pædagogiske frokost-måltid, der spises klassevis væk fra klasselokalet, bidrager både til at styrke fællesskaber og børnenes maddannelse.

Bæredygtighed

Vi har fokus på at tænke grønt og agere bæredygtigt. Det slår igennem i vores produktion af mad i kantinen, hvor vi holder en økologiprocent på 60-90. Vi har også solceller, bionedbrydelige eller kompostérbare emballager i kantinen, energihus, køkkenhaver, karklude uden plastfibre, affaldssortering, vores egen naturfagsvejleder. Vi tænker grønt, fordi grønne børn bliver grønne voksne - og dem er der brug for. Læs om vores projekt "Skæring Børneskov."

Motivation

Et tæt samarbejde med den lokale idrætsforening og ungdomsskole betød bl.a., at Skæring Skole i flere år kunne tilbyde en meget bred vifte af valgfag - kaldet toningsfag. Initiativet øgede vores ældste elevers motivation og lyst til at lære. Vi kan ikke tilbyde valgfrihed på samme niveau nu på grund af en bred politisk aftale, som betyder, at eleverne i de ældste klasser fra og med skoleåret 2019-2020 fik flere praktisk/musiske fag ind på skoleskemaet. Heldigvis har vi stadig et godt samarbejde med idrætsforening og ungdomsskole, og jo, vi er stadig optaget af at motivere de ældste elever.

Rummelighed

Vi tror på, at alle børn er mere ens, end de er forskellige, og vi vil gerne rumme og favne de børn, der ikke altid følger den lige vej. På Skæring Skole har vi typisk 8-9 specialklasser, og dem er vi stolte af

Samarbejde

Alle skolens medarbejdere har en stærk samarbejdskultur. Lærere og pædagoger er organiseret i læringsfællesskaber på årgangene med en høj grad af teamsamarbejde og faglig professionalisme, og vi har et tæt og stærkt samarbejde både med Klub Skæring og Skæring-Sølyst Dagtilbud. Læs om samarbejdet mellem skolen og jer forældre.

Old school?

Midaldrende! Skolen blev indviet i august 1976, men vi holder os godt: Fx blev både håndværk- og designlokalet samt et af musik-lokalerne tip-top istandsat i 2019. Alle klasselokaler har et Smartboard. Senest har vi renoveret lofter, etableret nyt arbejdsmiljøvenligt og bæredygtigt lys, malet klasselokaler og lagt nye fliser på en del af legepladsen.

Vores hemmelighed?

Vi spiller hinanden gode, for så lykkes vi sammen :-)

Kommunikation og pressemeddelelser

Sidst opdateret: 22. marts 2024