Børn skal blive til nogen – ikke blot ”noget” 

Fra første skoledag arbejder vi med at skabe trygge rammer, så alle børn oplever, at de hører til, og at de er accepteret, som de forskellige mennesker de er. Og så skal børnene få en fornemmelse af, at der er mening med det hele. Læring skal give mening. Det samme gælder skole-hjem-samarbejdet: Det skal give mening for dig som forælder, for forældre er den enkeltfaktor, som betyder mest for, hvordan børnene klarer sig i skolen. 

Op gennem alle klassetrin er vi optaget af at træne og udvikle børnenes fagligheder, socialitet, omtanke og følelser. De skal fx lære: 

  • Selvstændighed 
  • At samarbejde 
  • At have respekt for andre mennesker og hinandens forskellighed 
  • At tage ansvar for sig selv og andre. 

Jamen, får de ikke konkret viden og færdigheder, kunne du spørge

Jo da, i dén grad. De får viden og færdigheder med fra første skoledag, og især de mindste suger til sig som svampe. Men de fleste mennesker er jo slet ikke færdige med at lære efter folkeskolen, så det er afgørende, at man kan motivere sig selv.  

Læring er en proces 

Det skal eleverne finde tryghed i, og de skal kunne klø på og for eksempel kunne udholde, at de laver fejl undervejs. Fejl lærer man af. Hjernen kan betragtes som en muskel, der skal trænes op. Som Pippi Langstrømpe udtrykte det: ”Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg sikkert godt finde ud af. 

Jeg kan ikke...

Når det bliver svært, snakker vi om, at ”det her kan jeg ikke – endnu,” og vi fokuserer på at rose indsats, udholdenhed og udvikling i højere grad end resultater og karakterer. Når noget er svært, er det fordi, man befinder sig nede i læringskløften, og så må man sammen med voksne eller kammerater finde en vej opad. 

Skolens pædagogiske platform